Cel ogólny :
uczeń zna legendę o smoku wawelskim.
Cele operacyjne - uczeń:
zapisuje podstawowe informacje na temat legendy (tytuł, nazwisko autora, czas i miejsce
akcji, bohaterowie);
określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne w legendzie;
zna cechy legendy;
rozróżnia czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki, przysłówki;
rysuje prostokąty o podanych wymiarach i oblicza obwody.
Środki dydaktyczne
tekst legendy, plastelina, wykałaczki lub patyczki, tablica interaktywna
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zgromadzenie skojarzeń z wyrazem smok.
Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każda grupa dostaje kartkę z napisanym wyrazem
smok na środku, uczniowie zapisują jak najwięcej skojarzeń. Można wyznaczyć czas, np. 2
minuty. Następnie uczniowie odczytują wypisane skojarzenia - kolejne grupy czytają z
pominięciem wyrazów wymienionych wcześniej.
2. Obejrzenie na tablicy multimedialnej filmu z serii “Legendy polskie”
https://www.youtube.com/watch?v=7Q_ejE0QTtg
3. Układanie zagadek przez uczniów do podanych wyrazów. Kolejno wybrani uczniowie
podchodzą do nauczyciela, zapoznają się z wyrazem i zadają zagadkę pozostałym uczniom.
Odgadnięty wyraz zapisują na tablicy. Przy każdym wyrazie jest podana liczba wskazująca
na literę, którą trzeba podkreślić. Z zaznaczonych liter uczniowie układają rozwiązanie
legenda.
Wyrazy: Polska (3), wzgórze (3), opowiadanie (7), Kraków (3), Wawel (4), fantazja (3),
owieczka (4).
4. Zapoznanie się z tekstem informacyjnym o legendzie
● Wymień cechy charakterystyczne legendy.
● Czym legenda różni się od przekazów historycznych.
● Wymień tytuły znanych ci legend.
5. Rozmowa na temat legendy, udzielanie odpowiedzi na pytania:
- Gdzie działa się akcja legendy?
- Jaki władca wtedy panował?
- Dlaczego ludzie bali się smoka?
- Jakie szkody wyrządził smok?
- Kto miał pokonać smoka?
- Komu udało się przechytrzyć smoka?
- Jaka była nagroda za pokonanie smoka?
6. Ustny opis rzeźby smoka na podstawie planszy.
Informacje dodatkowe: rzeźba została odlana z brązu, umieszczona jest na głazie, przed
wejściem do jaskini Smocza Jama. Wewnątrz zamontowana jest instalacja gazowa, dzięki
której z paszczy smoka co kilka minut bucha ogień.
7. Praca z tekstem na podstawie poleceń. Zwrócenie szczególnej uwagi na trójczłonową
budowę legendy:
● Przeczytaj początek legendy o smoku wawelskim.
● Przeczytaj zakończenie legendy o smoku wawelskim.
● O czym opowiada najdłuższa, środkowa część legendy?
Opowiedz ją.
● Których bohaterów legendy można uznać za postacie fantastyczne, a których – za
postacie realistyczne?
● Które zdarzenia w legendzie są realistyczne, a które – fantastyczne?
7. Lepienie smoka z plasteliny.
8. Budowanie zagrody dla smoków z wykorzystaniem dostępnych materiałów typu: patyczki,
wykałaczki, druciki kreatywne. Zagroda musi mieć kształt prostokąta. Uczniowie obliczają
długości boków swoich prostokątów i sumują je.
9. Przypomnienie pojęcia obwód.
10. Wykonanie poleceń:
● Narysuj w zeszycie prostokąty zgodnie z wymiarami: a) krótszy bok 5 cm, dłuższy 7
cm, b) krótszy bok 7 cm, dłuższy 10 cm.
● Oblicz obwody narysowanych prostokątów na dwa sposoby:
- za pomocą dodawania,
- za pomocą dodawania i mnożenia.
11. Gromadzenie słownictwa z podziałem na rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i
przysłówki. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło rzeczownik, a uczniowie wymieniają
rzeczowniki związane z tematem zajęć.
Nauczyciel zapisuje: smok (co robił?) – uczniowie podają czasowniki, następnie nauczyciel
zapisuje smok (jaki?) – podają przymiotniki określające smoka. Na koniec zapisuje:
Szewczyk postąpił (jak?) i uczniowie podają przysłówki.
12. Ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/view852327
13. Wykonanie polecenia uzupełniającego:
Ułóż trzy zdania na temat legendy o smoku wawelskim, w których użyjesz po jednym
rzeczowniku, czasowniku, przymiotniku i przysłówku. Napisz te zdania w zeszycie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz