poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla kl. III Legenda o smoku wawelskim

Temat: Legenda o smoku wawelskim 

Cel ogólny : uczeń zna legendę o smoku wawelskim. 

Cele operacyjne - uczeń: zapisuje podstawowe informacje na temat legendy (tytuł, nazwisko autora, czas i miejsce akcji, bohaterowie); określa wydarzenia realistyczne i fantastyczne w legendzie; zna cechy legendy; rozróżnia czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki, przysłówki; rysuje prostokąty o podanych wymiarach i oblicza obwody. 

Środki dydaktyczne tekst legendy, plastelina, wykałaczki lub patyczki, tablica interaktywna 

Przebieg zajęć 
1. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zgromadzenie skojarzeń z wyrazem smok. Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każda grupa dostaje kartkę z napisanym wyrazem smok na środku, uczniowie zapisują jak najwięcej skojarzeń. Można wyznaczyć czas, np. 2 minuty. Następnie uczniowie odczytują wypisane skojarzenia - kolejne grupy czytają z pominięciem wyrazów wymienionych wcześniej. 
2. Obejrzenie na tablicy multimedialnej filmu z serii “Legendy polskie” https://www.youtube.com/watch?v=7Q_ejE0QTtg 
3. Układanie zagadek przez uczniów do podanych wyrazów. Kolejno wybrani uczniowie podchodzą do nauczyciela, zapoznają się z wyrazem i zadają zagadkę pozostałym uczniom. Odgadnięty wyraz zapisują na tablicy. Przy każdym wyrazie jest podana liczba wskazująca na literę, którą trzeba podkreślić. Z zaznaczonych liter uczniowie układają rozwiązanie legenda. Wyrazy: Polska (3), wzgórze (3), opowiadanie (7), Kraków (3), Wawel (4), fantazja (3), owieczka (4). 
4. Zapoznanie się z tekstem informacyjnym o legendzie ● Wymień cechy charakterystyczne legendy. ● Czym legenda różni się od przekazów historycznych. ● Wymień tytuły znanych ci legend. 
5. Rozmowa na temat legendy, udzielanie odpowiedzi na pytania: - Gdzie działa się akcja legendy? - Jaki władca wtedy panował? - Dlaczego ludzie bali się smoka? - Jakie szkody wyrządził smok? - Kto miał pokonać smoka? - Komu udało się przechytrzyć smoka? - Jaka była nagroda za pokonanie smoka? 6. Ustny opis rzeźby smoka na podstawie planszy. Informacje dodatkowe: rzeźba została odlana z brązu, umieszczona jest na głazie, przed wejściem do jaskini Smocza Jama. Wewnątrz zamontowana jest instalacja gazowa, dzięki której z paszczy smoka co kilka minut bucha ogień. 
7. Praca z tekstem na podstawie poleceń. Zwrócenie szczególnej uwagi na trójczłonową budowę legendy: ● Przeczytaj początek legendy o smoku wawelskim. ● Przeczytaj zakończenie legendy o smoku wawelskim. ● O czym opowiada najdłuższa, środkowa część legendy? Opowiedz ją. ● Których bohaterów legendy można uznać za postacie fantastyczne, a których – za postacie realistyczne? ● Które zdarzenia w legendzie są realistyczne, a które – fantastyczne? 7. Lepienie smoka z plasteliny. 
8. Budowanie zagrody dla smoków z wykorzystaniem dostępnych materiałów typu: patyczki, wykałaczki, druciki kreatywne. Zagroda musi mieć kształt prostokąta. Uczniowie obliczają długości boków swoich prostokątów i sumują je. 
9. Przypomnienie pojęcia obwód. 
10. Wykonanie poleceń: ● Narysuj w zeszycie prostokąty zgodnie z wymiarami: a) krótszy bok 5 cm, dłuższy 7 cm, b) krótszy bok 7 cm, dłuższy 10 cm. ● Oblicz obwody narysowanych prostokątów na dwa sposoby: - za pomocą dodawania, - za pomocą dodawania i mnożenia. 
11. Gromadzenie słownictwa z podziałem na rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło rzeczownik, a uczniowie wymieniają rzeczowniki związane z tematem zajęć. Nauczyciel zapisuje: smok (co robił?) – uczniowie podają czasowniki, następnie nauczyciel zapisuje smok (jaki?) – podają przymiotniki określające smoka. Na koniec zapisuje: Szewczyk postąpił (jak?) i uczniowie podają przysłówki. 
12. Ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/view852327 
13. Wykonanie polecenia uzupełniającego: Ułóż trzy zdania na temat legendy o smoku wawelskim, w których użyjesz po jednym rzeczowniku, czasowniku, przymiotniku i przysłówku. Napisz te zdania w zeszycie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz