Klasa 5
Czas trwania 60 minut
Temat: Jak plan pomaga w realizacji
marzeń? Jak prawidłowo zaplanować swoje
działania?
Opracowanie: Monika Piekut
Planowanie to złożony proces wyznaczania
celów oraz środków do ich osiągnięcia. Polega na świadomym ustalaniu
kierunków działania w oparciu o cele, fakty i przewidywane możliwości.
Głównym celem zajęć jest pokazanie uczniom (w tym z ADHD i ze spektrum Autyzmu) zasad prawidłowego planowania.
Cele szczegółowe zajęć:
Uczestnicy:
• rozumieją, jak istotne jest planowanie,
• umieją zaplanować swoje działania.
Środki dydaktyczne: komputer, tablica interaktywna, flamastry, kartki
papieru A0, tablica tradycyjna.
Metody:
aktywizująca: twórcze rozwiązywane problemów,
słowna: rozmowa, pogadanka,
praktyczna: ćwiczenia.
Formy:
aktywność indywidualna,
aktywność grupowa.
Przebieg zajęć:
Przywitanie: rundka wprowadzająca: Co zrobisz gdy? (czas 4 min.)
1. Przedstawienie tematu zajęć, film wprowadzający Uniwersytetu Dzieci: Jak plan pomaga spełniać marzenia? (czas 5 min.)
2. Burza mózgów, co jest
potrzebne, żeby powstał dobry plan? Warunki dobrego planu. Zapisanie warunków dobrego
planu na tablicy. (czas 10 min.)
3.
Ćwiczenia z
wykorzystaniem programu mTalent ADHD Planowanie - uczeń starszy. (czas 10 min.)
Ćwiczenie 1. Zaznacz 5 najczęstszych błędów w
planowaniu i zarządzaniu czasem.
Ćwiczenie 2. Uzupełnij definicję
"Zasada 3 razy D" i wyjaśnij swoimi słowami jej treść.
Ćwiczenie 7. Przy
dobrym planowaniu dobrze jest stawiać sobie pytania. Uzupełnij puste miejsca.
Przećwicz tę metodę: wymyśl coś, co
trzeba zaplanować, zadaj sobie wszystkie te pytania i odpowiedz na nie.
4. Praca w grupach: Jak to mądrze zaplanować? (Czas 15 min.)
Uczniowie dzielą się na trzy grupy,
losują tematy i tworzą plan realizacji na papierze A0. Następnie przedstawiają
swój plan
pozostałym grupom. Potem współne omówienie planów.
Przykładowe tematy planów:
ćwiczenie 15 mTalent ADHD Planowanie - uczeń starszy:
- wyjazd na wakacje bez rodziców,
- wyjście na urodziny do kolegów,
- wyjście na duże zakupy,
- wyjście do teatru z przyjaciółmi,
- podróż dla całej
rodziny.
5. Ćwiczenia z wykorzystaniem programu mTalent
ADHD Planowanie - uczeń starszy. (czas 12 min.)
Ćwiczenie 5. Podziel przykłady nawyków na
korzystne i niekorzystne dla dobrego zarządzania czasem.
Ćwiczenie 11. Dzielenie celów z planera
na krótkoterminowe i długoterminowe.
Ćwiczenie 10. Są rzeczy, które można
zrobić od razu, bez planu. Zaznacz takie.
6. Podsumowanie zajęć, zachęcenie uczniów do
tworzenia planów. (czas 4 min.)
Monika Piekut
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz