wtorek, 14 maja 2024

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla klasy 5 z wykorzystaniem TIK

 


Klasa 5

Czas trwania 60 minut

Temat: Jak plan pomaga w realizacji marzeń?  Jak prawidłowo zaplanować swoje działania?

Opracowanie: Monika Piekut

Planowanie to złożony proces wyznaczania celów oraz środków do ich osiągnięcia. Polega na świadomym ustalaniu kierunków działania w oparciu o cele, fakty i przewidywane możliwości.

ównym celem zajęć jest pokazanie uczniom (w tym z ADHD i ze spektrum Autyzmu) zasad prawidłowego planowania.

Cele szczegółowe zajęć:

Uczestnicy:

• rozumieją, jak istotne jest planowanie,

• umieją zaplanować swoje działania.

Środki dydaktyczne: komputer, tablica interaktywna, flamastry, kartki papieru A0, tablica tradycyjna.

Metody:

aktywizująca: twórcze rozwiązywane problemów,

słowna: rozmowa, pogadanka,

praktyczna: ćwiczenia.

Formy:

aktywność indywidualna,

aktywność grupowa.

 

Przebieg zajęć:

Przywitanie: rundka wprowadzająca: Co zrobisz gdy?  (czas 4 min.)

1. Przedstawienie tematu zajęć, film wprowadzający Uniwersytetu Dzieci: Jak plan pomaga spełniać marzenia? (czas 5 min.)

2. Burza mózgów, co jest potrzebne, żeby powstał dobry plan? Warunki dobrego planu. Zapisanie warunków dobrego planu na tablicy. (czas 10 min.)

3.  Ćwiczenia z wykorzystaniem programu mTalent ADHD Planowanie - uczeń starszy. (czas 10 min.)

Ćwiczenie 1. Zaznacz 5 najczęstszych błędów w planowaniu i zarządzaniu czasem.

Ćwiczenie 2. Uzupełnij definicję "Zasada 3 razy D" i wyjaśnij swoimi słowami jej treść.

Ćwiczenie 7. Przy dobrym planowaniu dobrze jest stawiać sobie pytania. Uzupełnij puste miejsca.

Przećwicz tę metodę: wymyśl coś, co trzeba zaplanować, zadaj sobie wszystkie te pytania i odpowiedz na nie.

4. Praca w grupach: Jak to mądrze zaplanować? (Czas 15 min.)

Uczniowie dzielą się na trzy grupy, losują tematy i tworzą plan realizacji na papierze A0. Następnie przedstawiają swój plan pozostałym grupom. Potem współne omówienie planów.

Przykładowe tematy planów: ćwiczenie 15 mTalent ADHD Planowanie - uczeń starszy:

- wyjazd na wakacje bez rodziców,

- wyjście na urodziny do kolegów,

- wyjście na duże zakupy,

- wyjście do teatru z przyjaciółmi,

- podróż dla całej rodziny.

5. Ćwiczenia z wykorzystaniem programu mTalent ADHD Planowanie - uczeń starszy. (czas 12 min.)

Ćwiczenie 5. Podziel przykłady nawyków na korzystne i niekorzystne dla dobrego zarządzania czasem.

Ćwiczenie 11. Dzielenie celów z planera na krótkoterminowe i długoterminowe.

Ćwiczenie 10. Są rzeczy, które można zrobić od razu, bez planu. Zaznacz takie.

6. Podsumowanie zajęć, zachęcenie uczniów do tworzenia planów. (czas 4 min.)



    Monika Piekut

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz