Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Temat zajęć: Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i pracy z tekstem. Utrwalanie zasad pisowni z “ó”.
Grupa: uczeń klasa 6. (13 lat)
Czas trwania: 45 minut
Miejsce: sala lekcyjna
Cel ogólny:
Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz pracy z tekstem.
Utrwalenie zasad pisowni wyrazów z “ó”’.
Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstu oraz logicznego myślenia.
Cele szczegółowe:
uczeń czyta tekst i odpowiada na pytania z nim związane;
uczeń wymienia zasady pisowni “ó”;
uczeń wykonuje dyktando online;
uczeń gra w karty ortograficzne (Ortobratki z pakietu Ortograffiti);
Metody pracy:
ćwiczenia;
gry dydaktyczne;
gry multimedialne;
Formy pracy:
indywidualna.
Środki dydaktyczne:
pakiet mTalent;
Ortobratki z ó (pakiet Ortograffiti);
ortograficzne karty pracy z pakietu Eduterapeutica. Specjalne potrzeby edukacyjne 4-8
komputer - dyktando online;
długopis/ołówek.
Przebieg zajęć:
Przywitanie i wprowadzenie (5 minut).
Przywitanie z uczniem, krótka rozmowa. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ustalenie ich przebiegu.
Przypomnienie przez ucznia, czym jest ortografia, do czego służy i czy jest potrzebna. Uczeń przypomina zasady pisowni wyrazów z “ó”, podaje przykłady.
wymienne na o, a, e;
w zakończeniach -ów, -ówna, -ówka;
niewymienne.
Część główna
Czytanie ze zrozumieniem (20 minut).
Uczeń siada przed komputerem z włączonym pakietem mTalent - tekst do czytania ze zrozumieniem o zamku. Uczeń czyta tekst uważnie, ze świadomością, że następne zadania będą wymagały znajomości tekstu. Czytanie ciche oraz na głos.
Rozmowa z terapeutą na temat przeczytanego tekstu, nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, uczeń odpowiada.
Wykonanie kolejnych zadań związanych z przeczytanym tekstem na platformie mTalent.
Rozmowa, jak uczeń ocenia stopień trudności oraz czy tekst i zadania były dla niego interesujące.
Ortobratki - gra ( 6 minut).
Uczeń tasuje karty, następnie rozdaje po kolei dla siebie i nauczyciela. Jedna osoba otrzyma kartę z wyrazem z ó niewymiennym, Bratka. Następnie, uczestnicy nie pokazują sobie wzajemnie swoich kart. Ich celem jest wymienienie się i odnalezienie par wyrazów, w których jest wyraz z trudnością ortograficzną, a na drugiej jego wymiana (np. stół - stoły). Uczestnicy gry losują od drugiej osoby kartę i szukają u siebie pary. Przegrywa ta osoba, u której na końcu zostanie Bratek.
Karty pracy ( 4 minuty)
Terapeuta rozdaje uczniowie karty pracy z ćwiczeniami ortograficznymi.
Dyktando online (6 minut)
Uczeń rozwiązuje dyktando online z wyrazami z trudnością ortograficzną “ó”.
Zakończenie zajęć, ewaluacja (4 minuty)
Omówienie z uczniem, jak czuje się po zajęciach.
Nauczyciel wypowiada początek zdania, a uczeń je kończy:
Dziś nauczyłem się …
Najłatwiejsze było …
Trudność sprawiło mi …
Cieszę się, że …
Następnym razem …