poniedziałek, 14 lipca 2025

Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne klasa 6 - czytanie ze zrozumieniem , ortografia z wykorzystaniem pakietów mTalent

 Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych


Temat zajęć: Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i pracy z tekstem. Utrwalanie zasad pisowni z “ó”.


Grupa: uczeń klasa 6. (13 lat)

Czas trwania: 45 minut

Miejsce: sala lekcyjna


Cel ogólny: 

  • Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz pracy z tekstem.

  • Utrwalenie zasad pisowni wyrazów z “ó”’.

  • Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji tekstu oraz logicznego myślenia.


Cele szczegółowe

  • uczeń czyta tekst i odpowiada na pytania z nim związane;

  • uczeń wymienia zasady pisowni “ó”;

  • uczeń wykonuje dyktando online;

  • uczeń gra w karty ortograficzne (Ortobratki z pakietu Ortograffiti);


Metody pracy:

  • ćwiczenia;

  • gry dydaktyczne;

  • gry multimedialne;



Formy pracy:

  • indywidualna.


Środki dydaktyczne:

  • pakiet mTalent;

  • Ortobratki z ó (pakiet Ortograffiti);

  • ortograficzne karty pracy z pakietu Eduterapeutica. Specjalne potrzeby edukacyjne 4-8

  • komputer - dyktando online;

  • długopis/ołówek.


Przebieg zajęć:

  1.  Przywitanie i wprowadzenie (5 minut).

Przywitanie z uczniem, krótka rozmowa. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ustalenie ich przebiegu.


Przypomnienie przez ucznia, czym jest ortografia, do czego służy i czy jest potrzebna. Uczeń przypomina zasady pisowni wyrazów z “ó”, podaje przykłady.

  • wymienne na o, a, e;

  • w zakończeniach -ów, -ówna, -ówka;

  • niewymienne.

 

  1. Część główna

  1. Czytanie ze zrozumieniem (20 minut).

Uczeń siada przed komputerem z włączonym pakietem mTalent - tekst do czytania ze zrozumieniem o zamku. Uczeń czyta tekst uważnie, ze świadomością, że następne zadania będą wymagały znajomości tekstu. Czytanie ciche oraz na głos.


Rozmowa z terapeutą na temat przeczytanego tekstu, nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, uczeń odpowiada.


Wykonanie kolejnych zadań związanych z przeczytanym tekstem na platformie mTalent.


Rozmowa, jak uczeń ocenia stopień trudności oraz czy tekst i zadania były dla niego interesujące.


  1. Ortobratki - gra ( 6 minut).

Uczeń tasuje karty, następnie rozdaje po kolei dla siebie i nauczyciela. Jedna osoba otrzyma kartę z wyrazem z ó niewymiennym, Bratka. Następnie, uczestnicy nie pokazują sobie wzajemnie swoich kart. Ich celem jest wymienienie się i odnalezienie par wyrazów, w których jest wyraz z trudnością ortograficzną, a na drugiej jego wymiana (np. stół - stoły). Uczestnicy gry losują od drugiej osoby kartę i szukają u siebie pary. Przegrywa ta osoba, u której na końcu zostanie Bratek.


  1. Karty pracy ( 4 minuty)

Terapeuta rozdaje uczniowie karty pracy z ćwiczeniami ortograficznymi.


  1. Dyktando online (6 minut)

Uczeń rozwiązuje dyktando online z wyrazami z trudnością ortograficzną “ó”.


  1. Zakończenie zajęć, ewaluacja (4 minuty)

Omówienie z uczniem, jak czuje się po zajęciach.

Nauczyciel wypowiada początek zdania, a uczeń je kończy:


  1. Dziś nauczyłem się …

  2. Najłatwiejsze było …

  3. Trudność sprawiło mi …

  4. Cieszę się, że …

  5. Następnym razem …


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz