poniedziałek, 14 lipca 2025

Rozwijanie elastyczności myślenia , jako pomoc w radzeniu sobie w relacjach społecznych z wykorzystaniem pakietów mTalent

 Scenariusz zajęć indywidualnych z uczniem w spektrum autyzmu (Zespół Aspergera) (dla uczniów klas 4-8) 

 Temat: Rozwijanie elastyczności myślenia 

 Autor: Patrycja Kochan, psycholog, psychoterapeuta.

 Cel: Ćwiczenie przechodzenia od sztywnych, powtarzalnych wzorców myślenia do bardziej elastycznego i adaptacyjnego sposobu myślenia. Nauka rozpoznawania sygnałów społecznych, rozumienia perspektywy innych osób. 

 1.Rozpoczęcie zajęć: przywitanie, zapytanie jak uczniowi minął tydzień (celem jest okazanie zainteresowania sprawami ucznia i zorientowanie się, czy  wydarzyło się w międzyczasie coś, co wymaga omówienia i wsparcia); krótkie przypomnienie o zasadach obowiązujących na zajęciach; przedstawienie struktury zajęć (celem jest zapewnienie uczniowi poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności i ułatwienie koncentracji na lekcji). 

 2. Przedstawienie scenki rysunkowej i/lub fragmentu nagrania sytuacji społecznej i omówienie jej z uczniem: jak myślisz, co tu się wydarzyło? Jak myślisz co pomyślała osoba A? Co pomyślała osoba B? Dlaczego ta osoba tak się zachowała? gdybyś ty był w sytuacji osoby A, co pomyślałbyś o zachowaniu osoby B? Cel: poznanie interpretacji sytuacji przez ucznia. 

 3. Tort możliwych zdarzeń. Przedstawiamy uczniowi technikę Tortu - koło, podzielone na kilka części. Na jednym z kawałków zapisujemy interpretację ucznia - “Powiedziałeś, że osoba B zachowała się tak, ponieważ wg ciebie… Zapiszemy to w tej części”.  Następnie pytamy: “Jak myślisz, jakie mogą być inne powody, dla których osoba B tak się zachowała?” wspólnie zapisujemy pomysły. Gdy uczeń ma trudność, próbujemy go naprowadzić, podać jako pierwsi inny powód. Cel: pokazanie uczniowi, że mogą być różne powody danego zachowania drugiej osoby, inne niż nasza pierwsza interpretacja. 

 4. Błędne interpretacje  Przedstawiamy uczniowi mało znany powszechnie obraz, np. “Dzieci puszczające bańki”, autor: Ferdinand Georg Waldmüller oraz cztery tytuły: Ogród różany Zdjęcie rodzinne Dzieci puszczające bańki Powrót ojca do domu. Pytamy ucznia, jaki wybrałby tytuł, patrząc na obraz (na pierwszy rzut oka).  Jeśli pada inna odpowiedź, prosimy o przyjrzenie się szczegółom na obrazie.  Cel: pokazanie uczniowi, że czasami interpretujemy sytuację za szybko, zanim poznamy wszystkie szczegóły. 

 5. Dla utrwalenia wybrane ćwiczenia z platformy mTalent “Pułapki naszych myśli” (myślenie a zachowanie, pułapki w myśleniu, złudzenia optyczne). 6. Podsumowanie. Omówienie z uczniem, jak te ćwiczenia mogą mu się przydać w relacjach rówieśniczych . 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz