Scenariusz zajęć indywidualnych z uczniem w spektrum autyzmu (Zespół Aspergera) (dla uczniów klas 4-8)
Temat: Rozwijanie elastyczności myślenia
Autor: Patrycja Kochan, psycholog, psychoterapeuta.
Cel: Ćwiczenie przechodzenia od sztywnych, powtarzalnych wzorców myślenia do bardziej elastycznego i adaptacyjnego sposobu myślenia. Nauka rozpoznawania sygnałów społecznych, rozumienia perspektywy innych osób.
1.Rozpoczęcie zajęć: przywitanie, zapytanie jak uczniowi minął tydzień (celem jest okazanie zainteresowania sprawami ucznia i zorientowanie się, czy wydarzyło się w międzyczasie coś, co wymaga omówienia i wsparcia); krótkie przypomnienie o zasadach obowiązujących na zajęciach; przedstawienie struktury zajęć (celem jest zapewnienie uczniowi poczucia bezpieczeństwa, przewidywalności i ułatwienie koncentracji na lekcji).
2. Przedstawienie scenki rysunkowej i/lub fragmentu nagrania sytuacji społecznej i omówienie jej z uczniem: jak myślisz, co tu się wydarzyło? Jak myślisz co pomyślała osoba A? Co pomyślała osoba B? Dlaczego ta osoba tak się zachowała? gdybyś ty był w sytuacji osoby A, co pomyślałbyś o zachowaniu osoby B? Cel: poznanie interpretacji sytuacji przez ucznia.
3. Tort możliwych zdarzeń. Przedstawiamy uczniowi technikę Tortu - koło, podzielone na kilka części. Na jednym z kawałków zapisujemy interpretację ucznia - “Powiedziałeś, że osoba B zachowała się tak, ponieważ wg ciebie… Zapiszemy to w tej części”. Następnie pytamy: “Jak myślisz, jakie mogą być inne powody, dla których osoba B tak się zachowała?” wspólnie zapisujemy pomysły. Gdy uczeń ma trudność, próbujemy go naprowadzić, podać jako pierwsi inny powód. Cel: pokazanie uczniowi, że mogą być różne powody danego zachowania drugiej osoby, inne niż nasza pierwsza interpretacja.
4. Błędne interpretacje Przedstawiamy uczniowi mało znany powszechnie obraz, np. “Dzieci puszczające bańki”, autor: Ferdinand Georg Waldmüller oraz cztery tytuły: Ogród różany Zdjęcie rodzinne Dzieci puszczające bańki Powrót ojca do domu. Pytamy ucznia, jaki wybrałby tytuł, patrząc na obraz (na pierwszy rzut oka). Jeśli pada inna odpowiedź, prosimy o przyjrzenie się szczegółom na obrazie. Cel: pokazanie uczniowi, że czasami interpretujemy sytuację za szybko, zanim poznamy wszystkie szczegóły.
5. Dla utrwalenia wybrane ćwiczenia z platformy mTalent “Pułapki naszych myśli” (myślenie a zachowanie, pułapki w myśleniu, złudzenia optyczne). 6. Podsumowanie. Omówienie z uczniem, jak te ćwiczenia mogą mu się przydać w relacjach rówieśniczych .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz