poniedziałek, 14 lipca 2025

Koncentracja uwagi

 

Scenariusz zajęć – Trening koncentracji uwagi

Temat: W krainie skupienia – ćwiczymy uwagę i pamięć
Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: 7–9 lat
Miejsce: Gabinet pedagoga


Cele ogólne:

  • Wzmacnianie koncentracji uwagi.

  • Trening pamięci operacyjnej.

  • Kształtowanie umiejętności planowania i wytrwałości w działaniu.

Cele szczegółowe:

  • Dziecko potrafi skupić uwagę na zadaniu przez określony czas.

  • Dziecko rozpoznaje i zapamiętuje informacje wzrokowe i słuchowe.

  • Dziecko ćwiczy cierpliwość i dokładność.


Metody i formy pracy:

  • Gry i ćwiczenia z pakietu „Koncentracja uwagi PRO”

  • Ćwiczenia indywidualne 

  • Metoda zabawowa

  • Krótkie przerwy aktywizujące


Środki dydaktyczne:

  • Pakiet „Koncentracja uwagi PRO” (plansze, karty, układanki, zadania komputerowe – jeśli dostępne)

  • Tablica lub ekran multimedialny

  • Kolorowe kartki, pisaki

  • Timer/zegar


Przebieg zajęć:

1. Powitanie i wprowadzenie (5 minut)

  • Krótkie ćwiczenie rozgrzewkowe: „Uwaga, start!” – prowadzący wypowiada sekwencję ruchów, dzieci wykonują tylko te, które zaczynają się od słowa „uwaga” (np. „uwaga – klaśnij”, „skocz”, „uwaga – dotknij nosa”).

2. Wprowadzenie do tematu (5 minut)

  • Rozmowa: Co to znaczy „skupić uwagę”? Kiedy potrzebujemy koncentracji?

  • Wyjaśnienie celu zajęć: „Dziś wybierzemy się do Krainy Skupienia – czekają tam na nas zadania, które pomogą naszej uwadze rosnąć jak supermoc!”


3. Główna część zajęć (30 minut)

Stacja 1: „Znajdź różnice” (ćwiczenie z pakietu)

  • Dziecko porównuje dwa pozornie identyczne obrazki i zaznaczają różnice (indywidualnie).
    Cel: Trening spostrzegawczości i koncentracji wzrokowej.

Stacja 2: „Sekwencje dźwiękowe” (z pakietu lub przygotowane przez nauczyciela)

  • Prowadzący wyklaskuje rytm (np. 3–5 dźwięków), dzieci powtarzają w tej samej kolejności.
    Cel: Trening pamięci słuchowej i koncentracji.

Stacja 3: „Memory ruchowe”

  • Dziecko  losuje kartę z ruchem (np. przysiad, podskok, klaśnięcie), nauczyciel dokłada kolejne ruchy – dzieci muszą odtworzyć sekwencję.
    Cel: Pamięć operacyjna i skupienie na zadaniu.

Stacja 4: „Zakodowane obrazki” (z pakietu lub przygotowane plansze)

  • Dzieci odtwarzają układ według kodu (np. kolory, symbole, liczby).
    Cel: Planowanie, logiczne myślenie, koncentracja.

W przypadku większej grupy można zorganizować rotacyjne stacje pracy (5–7 minut każda).


4. Zakończenie i refleksja (5 minut)

  • Krótka rozmowa: Co było najłatwiejsze? Co najtrudniejsze?

  • Rytuał końcowy: „Mistrz Skupienia” – każde dziecko wymyśla własny tytuł np. „Mistrz Obserwacji”, „Król Pamięci”, „Szybki Reagujący” itp.

  • Krótkie ćwiczenie relaksacyjne: „Balonik i chmurka” – ćwiczenie oddechowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz