poniedziałek, 14 lipca 2025

Odkrywanie i rozumienie emocji.

 

Temat: Odkrywanie i rozumienie emocji. 

Cele ogólne: 

-Umożliwienie uczestnikom rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz emocji innych osób.

-Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.

-Promowanie zdrowych strategii radzenia sobie ze stresem i trudnościami.

Cele szczegółowe:

-Uczeń potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe emocje (radość, smutek, złość, strach, zaskoczenie).

-Potrafi identyfikować sygnały emocji w ciele (np. napięcie mięśni, przyspieszone bicie serca).

-Uczeń potrafi wyrażać emocje w sposób konstruktywny.

- Potrafi rozpoznać emocje u siebie i innych osób.

Metody:

-Pogadanka/dyskusja.

-Ćwiczenia praktyczne (np. odgrywanie scenek, praca z obrazkami).

-Techniki relaksacyjne.

-Praca z tekstem (np. analiza wierszy, opowiadań o emocjach).

-Techniki plastyczne (np. rysowanie, malowanie emocji).

-Gry i zabawy.

Pomoce:

-Obrazki przedstawiające różne emocje (miny, gesty)- Eduterapeutica. Problemy wychowawcze - Emocje. 

-Karty pracy z niedokończonymi zdaniami (np. "Czuję się szczęśliwy, gdy...", "Boję się, gdy...").

-Materiały plastyczne (kartki, kredki, pastele, ).

-Nagrania muzyki relaksacyjnej.

-Teksty literackie (wiersze, krótkie opowiadania).

-Pomoce do ćwiczeń oddechowych (np. piórko).

Przebieg zajęć:

1.Powitanie i wprowadzenie :

-Powitanie ucznia/uczniów.

-Wspólne omówienie tematu zajęć i celów.

-Ustalenie zasad obowiązujących na zajęciach.  

-Wprowadzenie do tematu emocji – rozmowa o tym, co to są emocje, jakie mamy emocje, czy zawsze je rozumiemy.

- Terapeuta rozdaje kartkę na której jest „Termometr nastroju” : Uczeń  indywidualnie określa swój nastrój na termometrze. Może to robić poprzez zaznaczenie odpowiednim  kolorem  a następnie uzasadnić swój wybór. 


2.Odkrywanie emocji 


-Ćwiczenie „Co to za emocja?”:Uczeń ogląda obrazki przedstawiające różne emocje i stara się je nazwać. Następnie omawiamy, jakie sygnały w ciele mogą towarzyszyć danej emocji.

-Zabawa w odgrywanie emocji (zabawa naprzemienna raz ty raz ja ) :Uczeń losuje obrazki z emocjami i odgrywa je za pomocą mimiki twarzy  i gestów. Następnie terapeuta lub inny uczeń odgaduje, jaka emocja jest prezentowana.

-Terapeuta prezentuje obrazki przedstawiające różne sytuacje społeczne i emocje. Uczeń dopasowuje emocje do danej  sytuacji i nazywają je. Może również poprosić o narysowanie sytuacji, w której odczuwał daną emocję. 

-Praca z tekstem:Terapeuta czyta krótki tekst  dotyczący emocji. Następnie wspólnie omawiają dany tekst. Terapeuta zadaje krótkie pytania do tekstu np.: „   jakie emocje odczuwa bohater?”. 


3.Zakończenie


-Podsumowanie zajęć 

-Wyciszenie – muzyka relaksacyjna

-Pożegnanie 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz