czwartek, 13 czerwca 2024

Zmysł słuchu-Rozwijanie funkcji słuchowych z wykorzystaniem TIK - Scenariusz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych dla klas 1-3.

 


Cele główne: -Rozwijanie percepcji słuchowej przez wykorzystanie zmysłu słuchu. Rozładowywanie napięć, relaksacja

Opracowanie: Agnieszka Grzeszyk

 

Cele operacyjne:

-usprawnianie funkcji słuchowych

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania poszczególnych dźwięków najbliższego otoczenia

- wdrażanie do stosowania technik relaksacyjnych.

-wspieranie naturalnego rozwoju.

 

Metody pracy:

-wspierająca

-korygujące

-aktywizujące

-metoda Denisona

-muzykoterapia

 

Formy pracy: indywidulana i grupowa.

 

Środki dydaktyczne. Butelka z wodą, klucze, gazeta, program mTalent "Percepcja słuchowa", odtwarzacz muzyki, blok rysunkowy, kredki.

 

 

 

Przebieg zajęć.

1.     Przywitanie się z dziećmi po imieniu.

2.     Podanie celów zajęć. 

3.     Gimnastyka metodą Dennisona. Ruchy naprzemienne: kolanem dotknij łokcia lub dłoni przeciwnej ręki, zabawę powtarzamy. 

4. Ćwiczenia właściwe.  

  • Nauczyciel siada za plecami uczniów i przy pomocy zebranych przedmiotów z najbliższego otoczenia wydaje różne dźwięki, zadaniem uczniów jest rozpoznać jaki dźwięk słyszą.  W wersji trudniejszej można najpierw wszystkie dźwięki zaprezentować a dzieci muszą zapamiętać również kolejność wykonywanych dźwięków. 
  •  Potrząsanie butelki z wodą
  • Gniecenie gazety.
  • Potrząsanie pękiem kluczy
  • Stukanie o podłogę itp.

5.     5. Praca z programem mTalent „Percepcja słuchowa”.

·        Zapoznanie dzieci z dźwiękami słyszanymi w najbliższym otoczeniu i w domu.

·        Łączenie w pary dźwięku i przedmiotu, który je wydaje.

·        Dopasowywanie dźwięku do pomieszczenia w jakim ten dźwięk można usłyszeć.

·        Łączenie w pary takich samych dźwięków.

6.     6. Ćwiczenia relaksujące na zakończenie

Nauczyciel zaprasza i dzieci na dywan. Dzieci mogą wygodnie usiąść. Nauczyciel włącza muzykę relaksującą dzieci chwilę słuchają nikt w tym czasie nic nie mówi. Po kilku minutach dzieci wracają do stolików, gdzie ich zadaniem jest namalować to co według nich przekazuje nam usłyszana melodia. W trakcie malowania wciąż słychać muzykę.

7.     7. Pożegnanie. 

                                                                                                            Agnieszka Grzeszyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz