Scenariusz lekcji terapeutycznej dla dzieci wczesnoszkolnych w zakresie kinezjologii edukacyjnej z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
Temat lekcji: Ruch dla zdrowia i nauki.
Czas trwania: 45 minut
Grupa docelowa: Dzieci wczesnoszkolne (6-9 lat)
Cel główny: Poprawa koncentracji, koordynacji ruchowej oraz integracji sensorycznej uczniów poprzez ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej.
Cele szczegółowe:
- Wzmacnianie zdolności koncentracji uwagi.
- Poprawa koordynacji ruchowej.
- Wspomaganie integracji sensorycznej.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Środki dydaktyczne:
- Mata lub duże, miękkie poduszki
- Kolorowe kartki papieru
- Piłeczki sensoryczne
- Płyta CD z relaksującą muzyką
- Plansze z obrazkami przedstawiającymi ćwiczenia
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie (5 minut)
- Powitanie dzieci i przedstawienie tematu zajęć.
- Krótkie wyjaśnienie, czym jest kinezjologia edukacyjna i jak może pomóc w nauce i zabawie.
Rozgrzewka (5 minut)
- Proste ćwiczenia rozciągające: sięganie do sufitu, dotykanie palcami stóp, krążenie ramion.
- Krótkie bieganie w miejscu, podskoki.
Ćwiczenie 1: Krzyżowe ruchy (10 minut)
- Instrukcja: "Stajemy na macie. Teraz będziemy dotykać lewą ręką do prawego kolana i odwrotnie."
- Ćwiczenie w rytm muzyki, powoli przyspieszając tempo.
- Korzyści: Ćwiczenie wspomaga koordynację półkul mózgowych, poprawia koncentrację i równowagę.
Ćwiczenie 2: Słoń (5 minut)
- Instrukcja: "Wyobraź sobie, że twoja ręka to trąba słonia. Kręć nią w dużych kołach przed sobą, a teraz drugą ręką."
- Możliwość prowadzenia trąby po wyznaczonym torze narysowanym na podłodze.
- Korzyści: Ćwiczenie pomaga w synchronizacji ruchów, poprawia koordynację ruchową i wzrokową.
Ćwiczenie 3: Pajączek (10 minut)
- Instrukcja: "Stajemy w szerokim rozkroku, ręce kładziemy na podłodze przed sobą, robimy krok do przodu rękami, a potem nogami, jak pajączek."
- Ćwiczenie w parach – jedno dziecko idzie jak pajączek, drugie prowadzi po torze z kolorowych kartek.
- Korzyści: Wzmacnianie mięśni, poprawa orientacji przestrzennej, ćwiczenie koncentracji.
- Ćwiczenie 4: Leniwe ósemki (5 minut) - stajemy pewnie przed tablicą multimedialna i rysujemy na zmianę jedną ręką/oburącz położoną ósemkę - znak nieskończoności, wielokrotne ruchy.
Relaksacja (5 minut)
- Dzieci kładą się na macie lub poduszkach.
- Słuchanie relaksującej muzyki, prowadzenie wizualizacji: "Wyobraź sobie, że leżysz na łące pełnej kwiatów, czujesz ciepłe słońce na twarzy..."
- Techniki oddechowe: głębokie wdechy i wydechy, liczenie do 4 podczas wdechu i wydechu.
Podsumowanie (5 minut)
- Omówienie wrażeń z zajęć – co było najfajniejsze, co sprawiało trudność.
- Krótkie podsumowanie korzyści płynących z regularnego wykonywania ćwiczeń.
- Pożegnanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz