Scenariusz zajęć TUS dla dzieci z klas 4-6
Temat zajęć: Asertywność - Jak mówić „nie” i wyrażać swoje zdanie z szacunkiem
Czas trwania: 60 minut
Grupa docelowa: Dzieci z klas 4-6
Cel główny: Nauka umiejętności asertywnego komunikowania się, wyrażania swoich potrzeb i uczuć z szacunkiem do siebie i innych.
Cele szczegółowe:
- Rozumienie, czym jest asertywność.
- Rozpoznawanie sytuacji, w których należy zachować się asertywnie.
- Praktykowanie technik asertywnego komunikowania się.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć i potrzeb w sposób szanujący innych.
Środki dydaktyczne:
- Tablica lub flipchart
- Mazaki
- Kartki papieru
- Kolorowe długopisy
- Karty z różnymi scenariuszami sytuacji do odegrania
- Naklejki lub małe nagrody
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie (10 minut)
- Powitanie uczestników i przedstawienie tematu zajęć.
- Krótkie wyjaśnienie, czym jest asertywność: "Asertywność to umiejętność wyrażania swoich uczuć, myśli i potrzeb w sposób bezpośredni, szczery i odpowiedni, z poszanowaniem praw innych osób."
- Przykład dla zobrazowania: "Wyobraź sobie, że ktoś chce pożyczyć twoją ulubioną zabawkę, ale ty nie chcesz jej oddać. Jak możesz to powiedzieć, żeby nie zranić uczuć tej osoby, ale jednocześnie obronić swoje prawa?"
Burza mózgów (10 minut)
- Na tablicy zapisujemy hasło „Asertywność”.
- Dzieci podają swoje skojarzenia z tym słowem, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
- Omówienie najważniejszych cech asertywności: szacunek do siebie i innych, pewność siebie, bezpośredniość, uczciwość.
Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie zachowań (10 minut)
- Nauczyciel pokazuje różne scenariusze zachowań: uległe, agresywne, asertywne.
- Dzieci mają za zadanie rozpoznać i nazwać te zachowania.
- Przykłady:
- Uległe: „Zawsze robię to, co inni chcą, nawet jeśli mi się to nie podoba.”
- Agresywne: „Zmuszam innych do robienia tego, co ja chcę, nie dbając o ich uczucia.”
- Asertywne: „Mówię, czego chcę, ale szanuję też potrzeby innych.”
Ćwiczenie 2: Odgrywanie ról (20 minut)
- Podział dzieci na małe grupy lub pary.
- Każda grupa otrzymuje kartę z opisem sytuacji do odegrania, np.:
- Kolega prosi o pożyczenie pieniędzy na słodycze, ale ty nie chcesz pożyczyć.
- Koleżanka chce, żebyś zrobił za nią zadanie domowe, ale ty masz swoje obowiązki.
- Ktoś cię zaczepia i wyśmiewa, a ty chcesz to przerwać.
- Dzieci odgrywają scenki, starając się zachować asertywnie.
- Po każdej scenie omawiamy, co było dobrze, co można poprawić.źródło: pixabay.com/pl/photos/nie-podzielono-zabawkę-5189298/
Podsumowanie i refleksja (10 minut)
- Każde dziecko ma możliwość podzielenia się, co dla niego było najważniejsze podczas zajęć.
- Pytania refleksyjne: „Jak się czułeś, gdy byłeś asertywny?”, „Czy było trudno powiedzieć „nie”?”, „Jak myślisz, dlaczego asertywność jest ważna?”
- Podkreślenie, że asertywność to umiejętność, którą można ćwiczyć i rozwijać.
Zakończenie (5 minut)
- Podziękowanie za aktywny udział.
- Wręczenie naklejek lub małych nagród za udział.
- Zachęta do praktykowania asertywności w codziennym życiu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz