Scenariusz zajęć TUS dla dzieci z klas 4-6
Temat zajęć: Jak radzić sobie z wewnętrznym krytykiem
Czas trwania: 60 minut
Grupa docelowa: Dzieci z klas 4-6
Cel główny: Pomoc dzieciom w rozpoznawaniu i radzeniu sobie z wewnętrznym krytykiem, wspieranie pozytywnego myślenia o sobie.
Cele szczegółowe:
- Zrozumienie, czym jest wewnętrzny krytyk.
- Rozpoznawanie negatywnych myśli o sobie.
- Nauka zamiany negatywnych myśli na pozytywne.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie.
Środki dydaktyczne:
- Tablica lub flipchart
- Mazaki
- Kartki papieru
- Kolorowe długopisy i kredki
- Kartki z różnymi stwierdzeniami negatywnymi i pozytywnymi
- Naklejki lub małe nagrody
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie (10 minut)
- Powitanie uczestników i przedstawienie tematu zajęć.
- Krótkie wyjaśnienie, czym jest wewnętrzny krytyk: "Wewnętrzny krytyk to głos w naszej głowie, który czasami mówi nam, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy, mądrzy czy utalentowani. Każdy czasem go słyszy, ale ważne jest, żeby wiedzieć, jak sobie z nim radzić."
- Przykład: "Czy kiedykolwiek pomyślałeś, że coś ci nie wyjdzie, zanim jeszcze spróbowałeś? To mógł być twój wewnętrzny krytyk."
Burza mózgów (10 minut)
- Na tablicy zapisujemy hasło „Wewnętrzny krytyk”.
- Dzieci podają swoje skojarzenia i przykłady sytuacji, kiedy mogą usłyszeć swojego wewnętrznego krytyka.
- Omówienie, że wewnętrzny krytyk często pojawia się w trudnych chwilach, np. przed wystąpieniem publicznym, w czasie sprawdzianu, czy kiedy uczymy się czegoś nowego.
Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie negatywnych myśli (10 minut)
- Nauczyciel czyta różne stwierdzenia, a dzieci mają za zadanie rozpoznać, które z nich są głosem wewnętrznego krytyka.
- Przykłady stwierdzeń:
- „Nigdy tego nie zrozumiem.”
- „Jestem beznadziejny w matematyce.”
- „Inni są ode mnie lepsi.”
- „Zawsze robię wszystko źle.”
- Omówienie, jak takie myśli wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie.
Ćwiczenie 2: Zamiana negatywnych myśli na pozytywne (20 minut)
- Podział dzieci na małe grupy lub pary.
- Każda grupa otrzymuje kartkę z negatywnymi stwierdzeniami.
- Zadanie polega na zamianie tych stwierdzeń na pozytywne.
- Przykłady:
- „Nigdy tego nie zrozumiem” -> „Z czasem i praktyką mogę to zrozumieć.”
- „Jestem beznadziejny w matematyce” -> „Mogę się poprawić, jeśli będę ćwiczyć.”
- „Inni są ode mnie lepsi” -> „Każdy jest dobry w czymś innym, ja też mam swoje mocne strony.”
- „Zawsze robię wszystko źle” -> „Każdy popełnia błędy, mogę się na nich uczyć.”
- Omówienie wyników pracy grup i wspólna dyskusja.
Ćwiczenie 3: Tworzenie własnych afirmacji (15 minut)
- Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru i kolorowe długopisy.
- Zadanie polega na napisaniu trzech pozytywnych stwierdzeń o sobie (afirmacji), które będą mogły wykorzystać, gdy usłyszą swojego wewnętrznego krytyka.
- Przykłady afirmacji:
- „Jestem dobry w…”
- „Mogę się nauczyć nowych rzeczy.”
- „Mam wiele mocnych stron.”
- Dzieci mogą ozdobić swoje kartki rysunkami i kolorami, żeby były dla nich atrakcyjne.
Podsumowanie i refleksja (5 minut)
- Każde dziecko może podzielić się jedną ze swoich afirmacji z grupą (jeśli chce).
- Pytania refleksyjne: „Jak się czujesz, kiedy myślisz o swoich mocnych stronach?”, „Czy łatwo było zamienić negatywne myśli na pozytywne?”, „Jak myślisz, dlaczego warto być dla siebie bardziej życzliwym?”
- Zachęta do praktykowania afirmacji na co dzień.
- Źródła obrazów: www.istockphoto.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz