wtorek, 6 sierpnia 2024

 

Scenariusz zajęć TUS dla dzieci z klas 4-6 


Temat zajęć: Jak radzić sobie z wewnętrznym krytykiem

Czas trwania: 60 minut

Grupa docelowa: Dzieci z klas 4-6

Cel główny: Pomoc dzieciom w rozpoznawaniu i radzeniu sobie z wewnętrznym krytykiem, wspieranie pozytywnego myślenia o sobie.


Cele szczegółowe:

  1. Zrozumienie, czym jest wewnętrzny krytyk.
  2. Rozpoznawanie negatywnych myśli o sobie.
  3. Nauka zamiany negatywnych myśli na pozytywne.
  4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie.

Środki dydaktyczne:

  • Tablica lub flipchart
  • Mazaki
  • Kartki papieru
  • Kolorowe długopisy i kredki
  • Kartki z różnymi stwierdzeniami negatywnymi i pozytywnymi
  • Naklejki lub małe nagrody

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie (10 minut)

    • Powitanie uczestników i przedstawienie tematu zajęć.
    • Krótkie wyjaśnienie, czym jest wewnętrzny krytyk: "Wewnętrzny krytyk to głos w naszej głowie, który czasami mówi nam, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy, mądrzy czy utalentowani. Każdy czasem go słyszy, ale ważne jest, żeby wiedzieć, jak sobie z nim radzić."
    • Przykład: "Czy kiedykolwiek pomyślałeś, że coś ci nie wyjdzie, zanim jeszcze spróbowałeś? To mógł być twój wewnętrzny krytyk."
  2. Burza mózgów (10 minut)

    • Na tablicy zapisujemy hasło „Wewnętrzny krytyk”.
    • Dzieci podają swoje skojarzenia i przykłady sytuacji, kiedy mogą usłyszeć swojego wewnętrznego krytyka.
    • Omówienie, że wewnętrzny krytyk często pojawia się w trudnych chwilach, np. przed wystąpieniem publicznym, w czasie sprawdzianu, czy kiedy uczymy się czegoś nowego.
  3. Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie negatywnych myśli (10 minut)

    • Nauczyciel czyta różne stwierdzenia, a dzieci mają za zadanie rozpoznać, które z nich są głosem wewnętrznego krytyka.
    • Przykłady stwierdzeń:
      • „Nigdy tego nie zrozumiem.”
      • „Jestem beznadziejny w matematyce.”
      • „Inni są ode mnie lepsi.”
      • „Zawsze robię wszystko źle.”
    • Omówienie, jak takie myśli wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie.
  4. Ćwiczenie 2: Zamiana negatywnych myśli na pozytywne (20 minut)

    • Podział dzieci na małe grupy lub pary.
    • Każda grupa otrzymuje kartkę z negatywnymi stwierdzeniami.
    • Zadanie polega na zamianie tych stwierdzeń na pozytywne.
    • Przykłady:
      • „Nigdy tego nie zrozumiem” -> „Z czasem i praktyką mogę to zrozumieć.”
      • „Jestem beznadziejny w matematyce” -> „Mogę się poprawić, jeśli będę ćwiczyć.”
      • „Inni są ode mnie lepsi” -> „Każdy jest dobry w czymś innym, ja też mam swoje mocne strony.”
      • „Zawsze robię wszystko źle” -> „Każdy popełnia błędy, mogę się na nich uczyć.”
    • Omówienie wyników pracy grup i wspólna dyskusja.
  5. Ćwiczenie 3: Tworzenie własnych afirmacji (15 minut)

    • Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru i kolorowe długopisy.
    • Zadanie polega na napisaniu trzech pozytywnych stwierdzeń o sobie (afirmacji), które będą mogły wykorzystać, gdy usłyszą swojego wewnętrznego krytyka.
    • Przykłady afirmacji:
      • „Jestem dobry w…”
      • „Mogę się nauczyć nowych rzeczy.”
      • „Mam wiele mocnych stron.”
    • Dzieci mogą ozdobić swoje kartki rysunkami i kolorami, żeby były dla nich atrakcyjne.
  6. Podsumowanie i refleksja (5 minut)

    • Każde dziecko może podzielić się jedną ze swoich afirmacji z grupą (jeśli chce).
    • Pytania refleksyjne: „Jak się czujesz, kiedy myślisz o swoich mocnych stronach?”, „Czy łatwo było zamienić negatywne myśli na pozytywne?”, „Jak myślisz, dlaczego warto być dla siebie bardziej życzliwym?”
    • Zachęta do praktykowania afirmacji na co dzień. 

    • Źródła obrazów: www.istockphoto.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz