poniedziałek, 19 sierpnia 2024

Usprawnianie funkcji słuchowych i wzrokowych z wykorzystaniem TIK. Zwierzęta leśne i w zoo - Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla klasy 2

 


 Temat zajęć: Usprawnianie funkcji słuchowych i wzrokowych z wykorzystaniem TIK. Zwierzęta leśne i w zoo.

 Jedna godzina lekcyjna 45 min. Klasa 2.

Opracowanie: Agnieszka Grzeszyk

Cele ogólne:

·        Rozwój koordynacji ruchowej i integracji sensorycznej.

·        Rozwój percepcji słuchowej i umiejętności dźwiękonaśladowczych.

·        Rozwój percepcji wzrokowej.

·        Wzmacnianie umiejętności współpracy w grupie.

 

Cele operacyjne:

·        Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

·        Kształtowanie i usprawnianie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała.

·        Doskonalenie analizy wzrokowej.

·        Doskonalenie uwagi i skupienia.

·        Rozpoznawanie i umiejętność dopasowywania dźwięków jakie wydają zwierzęta.

 

 

Metody pracy: korygująca, wspierająca aktywizująca, praktyczna, audiowizualna, naśladowcza, zespołowa, metoda Dennison.

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

 

Środki dydaktyczne: Rozkładana mata do zabawy przejdź drogę po śladach. Drewniane tory leniwej ósemki, długopisy 3D, karty pracy, obrazki zwierząt i napisów z dźwiękami, aktywna tablica, program mtalent.

 

 Przebieg zajęć:

 1.     Powitanie dzieci poprzez zabawę. Wejdź do klasy po wyznaczonych śladach stóp i dłoni.

2.     Podanie celów lekcji.

3.     Ćwiczenia wstępne metodą Denisona. Kreślenie leniwych ósemek przy pomocy drewnianych torów, na tablicy oraz w powietrzu.

4.     Podzielenie grupy na dwa zespoły. Po wykonaniu zadania zamiana zadań w grupach.

5.     Grupa pierwsza wykonuje ćwiczenia koordynujące półkule mózgowe. Obrazki dłońmi przyczepiamy do ściany, drzwi, po dwie kartki obok siebie. Zadaniem dziecka jest przyłożyć swoje ręce w odpowiednim układzie. Powtarzamy to kilka razy, coraz szybciej. Karty pracy zał. 1.

6.     Grupa druga przy pomocy długopisów 3D wyznacza drogę w labiryncie. Karty pracy zał. 2. (Dodatkowe karty pracy zał.3 w przypadku wcześniejszego ukończenia ćwiczenia przez dziecko).

7.     Ćwiczenia słuchowe i dźwiękonaśladowcze. Nauczyciel losowo pokazuje obrazki ze zwierzętami lub napisami z dźwiękami wydawanymi przez te zwierzęta zał. 4. Dzieci odgadują jakie zwierzę wydaje taki dźwięk. Same próbują naśladować odgłosy pokazanych zwierząt.

8.     Po zapoznaniu się i rozpoznaniu wszystkich dźwięków i zwierząt, które je wydają, zaproszenie dzieci na dywan oraz zabawa w memory dźwiękowo-obrazkowe.

9.     Ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem aktywnej tablicy. Percepcja słuchowa. Odgłosy zwierząt w lesie i w zoo.

·        Rozpoznawanie dźwięków jakie wydają zwierzęta.

·        Dopasowanie zwierzątka do dźwięku jaki wydaje.

·        Rozpoznawanie czy słychać jedno czy więcej zwierząt jednocześnie.

·        Gra „Kto pierwszy zbierze zapasy na zimę?”

·        Dopasowywanie dwóch takich samych dźwięków.

10. Podsumowanie zajęć. Rozmowa z dziećmi o tym które z ćwiczeń podobało im się najbardziej czy były ćwiczenia sprawiające im trudność.

11. Pożegnanie. 


Z    ZAŁĄCZNIKI:

      Załącznik 1: karta pracy ze strony terapia Kulka, to tylko fragment materiałów. Całość można kupić na stronie.



Załącznik 2. Za zgodą Superkid

Załącznik 3. Publikacja nastąpiła za zgodą wydawcy, którym jest firma Learnetic
SA. Załącznik pochodzi z programu mTalent "Percepcja słuchowa"




Załącznik 3. Publikacja nastąpiła za zgodą wydawcy, którym jest firma Learnetic
SA. Załącznik pochodzi z programu mTalent "Percepcja słuchowa"


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz