W czwartek 4 kwietnia w SP5 w Grodzisku Mazowieckim odbyła się lekcja otwarta z wykorzystaniem pomocy Montessori oraz TIK
TEMAT: Ptaki, czyli niespodzianka w jajku.
Czas trwania: 90
minut
CELE:
- Wprowadzenie informacji o budowie ptaków, oraz jej cechach charakterystycznych;
- Zapoznanie z niektórymi gatunkami ptaków hodowlanych oraz żyjących na wolności;
- Wprowadzenie informacji na temat wyglądu, budowy jaj;
- Zapoznanie z budową i wyglądem pióra;
- Wprowadzenie informacji na temat cyklu życia kury;
- Rozbudzenie ciekawości w obrębie tematu ptaków, zwrócenie uwagi na różnorodność kierunków informacji;
- Rozbudzenie ciekawości w zakresie doświadczania i badania.
OCZEKIWANE
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
Uczeń:
- Rozróżnia części ciała ptaka;
- Wie jak zbudowane jest jajko;
- Rozpoznaje jajka prezentowanych ptaków hodowlanych (kura, kaczka, gęś, przepiórka, struś);
- Rozpoznaje niektóre ptaki żyjące na wolności.
- Potrafi przeprowadzić doświadczenie oraz wyciąga wnioski;
- Współpracuje w grupie;
- Potrafi wybrać najważniejsze i najciekawsze dla siebie informacje spośród prezentowanych;
METODY: pogadanka,
prezentacja, doświadczenie w oparciu o metodę Marii Montessori
FORMY PRACY: praca
grupowa, zespołowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty
trójdzielne z ptakami żyjącymi na wolności, karty trójdzielne z ptakami
hodowlanymi oraz jajami ptaków hodowlanych, karty nomenklaturowe z budową jaja,
naturalne okazy: pióra, jaja, kurczaki, gniazdo, album ptaków polskich, figurki
przedstawiające cykl życia kury, przekrój jaja, plansze z rodzajami dziobów,
piór, łap.
PRZEBIEG LEKCJI
- Wejście uczniów do klasy. Na podłodze rozłożone pomoce. Uczniowie siadają na przygotowanych dywanikach w półkolu, naprzeciwko nauczyciela. W tle słychać śpiew ptaków.
- Ustalenie zasad pracy, zgłaszania się do odpowiedzi oraz oglądania pomocy. Rozwiązanie zagadki „Co jest tematem lekcji?” - na podstawie zgromadzonych pomocy.
- Pokazanie pisklęcia kury. Omówienie budowy na żywym ptaku. Dodatkowo schemat budowy ptaka, plansze z dziobami, pazurami oraz łapami ptaków.
- Ptaki mają pióra – prezentacja ptasich piór.
- Gniazda – Czyli domy ptaków. Prezentacja prawdziwego gniazda. Wyjaśnienie z czego jest zbudowane oraz zauważenie różnic w budowie, wielkości oraz miejsca jego zakładania. Dlaczego ptaki zakładają gniazda?
- Jaja ptaków żyjących na wolności oraz hodowlanych. Karty trójstopniowe: ptaki hodowlane, jaja ptaków. Prezentacja prawdziwych okazów – jaj. Oglądanie określanie wielkości. Ważenie jaj – klasyfikowanie ze względu na wagę i wielkość.
- Jajko – co się kryje w środku. Doświadczenie w grupach 2-3 osobowych z jajkiem.
- Omówienie doświadczenia – prezentacja pomocy „Budowa jaja” – karty nomenklaturowe. Porównanie doświadczeń dzieci z tym co znajduje się w kartach.
- Gdzie się schował ten kurczaczek – prezentacja przekroju jaja z zarodkiem. Odniesienie do doświadczenia.
- Cykl życia ptaków – prezentacja na podstawie figurek.
- Dzikie ptaki album ptaków żyjących w Polsce oraz karty z ptakami. Prezentacja wybranych odgłosów ptaków.
- Czy o ptakach mówimy tylko na przyrodzie? Gdzie jeszcze możemy spotkać się z tematem ptaków? Przypomnienie związków frazeologicznych poznanych na poprzednich lekcjach. Przedstawienie obrazów J. Chełmońskiego, który był fascynatem ptaków. Literatura dziecięca o ptakach. Czy znacie jakieś książki, wiersze, w których bohaterem jest ptak? „Kajtkowe przygody”, „O wróbelku Elemelku”, „Ptasie plotki”
- Podział na grupy 4-5 osobowe. Wykonanie plakatów przy wykorzystaniu informacji, materiałów znajdujących się na podłodze, gotowych materiałów.
- Prezentacja prac oraz zebranie celów lekcji. Podsumowanie zdobytych informacji. Propozycje dalszych rozwinięć lekcji.
Prowadząca:
Anna Fronczak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz