piątek, 5 kwietnia 2019

Lekcja otwarta "Ptaki, czyli niespodzianka w jajku"


W czwartek 4 kwietnia w SP5 w Grodzisku Mazowieckim odbyła się lekcja otwarta z wykorzystaniem pomocy Montessori oraz TIK 









TEMAT: Ptaki, czyli niespodzianka w jajku.
Czas trwania: 90 minut
CELE:
  • Wprowadzenie informacji o budowie ptaków, oraz jej cechach charakterystycznych;
  • Zapoznanie z niektórymi gatunkami ptaków hodowlanych oraz żyjących na wolności;
  • Wprowadzenie informacji na temat wyglądu, budowy jaj;
  • Zapoznanie z budową i wyglądem pióra;
  • Wprowadzenie informacji na temat cyklu życia kury;
  • Rozbudzenie ciekawości w obrębie tematu ptaków, zwrócenie uwagi na różnorodność kierunków informacji;
  • Rozbudzenie ciekawości w zakresie doświadczania i badania.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
Uczeń:
  • Rozróżnia części ciała ptaka;
  • Wie jak zbudowane jest jajko;
  • Rozpoznaje jajka prezentowanych ptaków hodowlanych (kura, kaczka, gęś, przepiórka, struś);
  • Rozpoznaje niektóre ptaki żyjące na wolności.
  • Potrafi przeprowadzić doświadczenie oraz wyciąga wnioski;
  • Współpracuje w grupie;
  • Potrafi wybrać najważniejsze i najciekawsze dla siebie informacje spośród prezentowanych;
METODY: pogadanka, prezentacja, doświadczenie w oparciu o metodę Marii Montessori
FORMY PRACY: praca grupowa, zespołowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty trójdzielne z ptakami żyjącymi na wolności, karty trójdzielne z ptakami hodowlanymi oraz jajami ptaków hodowlanych, karty nomenklaturowe z budową jaja, naturalne okazy: pióra, jaja, kurczaki, gniazdo, album ptaków polskich, figurki przedstawiające cykl życia kury, przekrój jaja, plansze z rodzajami dziobów, piór, łap.

PRZEBIEG LEKCJI

  1.  Wejście uczniów do klasy. Na podłodze rozłożone pomoce. Uczniowie siadają na przygotowanych dywanikach w półkolu, naprzeciwko nauczyciela. W tle słychać śpiew ptaków. 
  2. Ustalenie zasad pracy, zgłaszania się do odpowiedzi oraz oglądania pomocy. Rozwiązanie zagadki „Co jest tematem lekcji?” - na podstawie zgromadzonych pomocy.
  3. Pokazanie pisklęcia kury. Omówienie budowy na żywym ptaku. Dodatkowo schemat budowy ptaka, plansze z dziobami, pazurami oraz łapami ptaków.
  4. Ptaki mają pióra – prezentacja ptasich piór.
  5. Gniazda – Czyli domy ptaków. Prezentacja prawdziwego gniazda. Wyjaśnienie z czego jest zbudowane oraz zauważenie różnic w budowie, wielkości oraz miejsca jego zakładania. Dlaczego ptaki zakładają gniazda?
  6. Jaja ptaków żyjących na wolności oraz hodowlanych. Karty trójstopniowe: ptaki hodowlane, jaja ptaków. Prezentacja prawdziwych okazów – jaj. Oglądanie określanie wielkości. Ważenie jaj – klasyfikowanie ze względu na wagę i wielkość.
  7. Jajko – co się kryje w środku. Doświadczenie w grupach 2-3 osobowych z jajkiem.
  8. Omówienie doświadczenia – prezentacja pomocy „Budowa jaja” – karty nomenklaturowe. Porównanie doświadczeń dzieci z tym co znajduje się w kartach.
  9. Gdzie się schował ten kurczaczek – prezentacja przekroju jaja z zarodkiem. Odniesienie do doświadczenia.
  10. Cykl życia ptaków – prezentacja na podstawie figurek.
  11. Dzikie ptaki album ptaków  żyjących w Polsce oraz karty z ptakami. Prezentacja wybranych odgłosów ptaków.
  12. Czy o ptakach mówimy tylko na przyrodzie? Gdzie jeszcze możemy spotkać się z  tematem ptaków? Przypomnienie związków frazeologicznych poznanych na poprzednich lekcjach. Przedstawienie obrazów J. Chełmońskiego, który był fascynatem ptaków. Literatura dziecięca o ptakach. Czy znacie jakieś książki, wiersze, w których bohaterem jest ptak? „Kajtkowe przygody”, „O wróbelku Elemelku”, „Ptasie plotki”
  13. Podział na grupy 4-5 osobowe. Wykonanie plakatów przy wykorzystaniu informacji, materiałów znajdujących się na podłodze, gotowych materiałów.
  14. Prezentacja prac oraz zebranie celów lekcji. Podsumowanie zdobytych informacji. Propozycje dalszych rozwinięć lekcji.




Prowadząca:
Anna Fronczak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz